Indywidualne szkolenia pokażą mocne i słabe strony menedżera

Dlaczego pracodawcy gotowi są zapłacić nawet dwa tysiące złotych za półtoragodzinną rozmowę swojego pracownika ze specjalistą od rozwoju osobowego?

Co prawda taki przywilej przysługuje raczej przedstawicielom najwyższej kadry zarządzającej: prezesom, dyrektorom regionalnym czy też szefom departamentów niż szeregowym pracownikom, ale wyjątki się zdarzają. Zwykle takich spotkań jest około dziesięciu - jedno na trzy, cztery tygodnie. Firmy oczekują, że spotkania (a 10 to już poważny wydatek) przyniosą realną korzyść. I najczęściej nie są zawiedzione. Wszystko za sprawą coachingu, który robi właśnie zawrotną karierę w organizacjach stosujących nowoczesne techniki zarządzania personelem.

- To rodzaj bardzo praktycznej kuracji, nakierowanej na zawodowy rozwój i na szybkie pokonywanie problemów, które pojawiają się w pracy menedżera, czy też jakiegoś cenionego specjalisty, który ma np. problemy z pracą zespołową - wyjaśnia Piotr Pilipczuk, trener coachingu ICC (International Coaching Community), który wspólnie z Anną Ratajczyk z firmy KefAnn, prowadzi indywidualne zajęcia dla kadry menedżerskiej.

- Coaching jest skuteczną, szybko działającą metodą rozwoju zawodowego i osobistego. Wzmacnia poczucie wpływu na osiąganie celów, a także za własne wybory i podejmowane działania - mówi Pilipczuk.

Zdaniem trenerów rozwój zawodowy przez długi czas kojarzony był z korektą niewłaściwych zachowań i trenowaniem nowych umiejętności. - Obecnie coaching opiera się na kształtowaniu zmian na poziomie wartości, przekonań, tożsamości i misji każdego człowieka. Od tych poziomów w znacznej mierze zależy nasza motywacja, zaangażowanie i skuteczność działania - wyjaśnia Piotr Pilipczuk.

Indywidualny coaching dużo szybciej może prowadzić do pożądanych zmian, niż szkolenie lub trening grupowy. - W indywidualnym kontakcie łatwiej docieramy do specyficznych potrzeb konkretnej osoby. Poza tym klient coachingu sam proponuje najlepsze dla siebie rozwiązania i przejmuje odpowiedzialność za ich realizację - dodaje Anna Ratajczyk, trener coachingu ICC.

Trenerzy wspólnie prowadzą 11 dniowe zajęcia dla osób, które chcą przekonać się na czym polega coaching, zdobyć kwalifikacje i samodzielnie pracować w roli coacha.

Jak zostać coachem?
Coach (ang. trener) wcale nie musi być psychologiem, może nim zostać każdy, kto przejdzie stosowne przeszkolenie, ma odpowiednią praktykę menedżerską, np. w dziale HR, i zyska zaufanie klientów. Dobrze też, gdy współdziała z innymi przedstawicielami tej profesji, np. w ramach stowarzyszenia. Ta współpraca przydaje się przede wszystkim, by uchronić się przed błędami lub zapytać oradę kolegów wtedy, gdy pojawiają się problemy.

Coach, czyli indywidualny trener-szkoleniowiec, to dziś poszukiwany zawód, na którego usługi zapotrzebowanie stale rośnie. Dlatego wiele osób decyduje się wyłożyć z własnej kieszeni niemałe pieniądze, by zdobyć odpowiednie kwalifikacje. Ceniony przez rynek kurs kosztuje od kilku tysięcy zł wzwyż Sporo, ale koszty szybko się zwracają.

Przyszli coachowie uczą się m.in.: jak radzić sobie z własnymi i cudzymi celami, wartościami, przekonaniami, nawykami, strategiami, emocjami, obawami.

- Każdy człowiek ma swoje koleiny, czyli osobiste strategie, w których porusza się czasem przez wiele lat i bardzo trudno jest mu zmienić te własne ograniczenia, bo do tej pory czuł się z nimi dobrze i bezpiecznie - komentuje Piotr Pilipczuk.

W kursach uczących zasad coachingu biorą udział osoby w różnych wieku i z różnym doświadczeniem w pracy z ludźmi. Najczęściej są to pracownicy działów HR, konsultanci, trenerzy, menedżerowie różnego szczebla.

- Najważniejsze predyspozycje w zawodzie coacha, to chęć współpracy z drugim człowiekiem, wiara w jego możliwości, uczciwość i wiarygodność, potrzeba ciągłego doskonalenia się i rozwoju - mówi Anna Ratajczyk.
W czym może pomóc
Znawcy tej metody przkonują, że właściwie coaching dzieje się nie tyle w czasie indywidualnych spotkań, ile pomiędzy nimi. A to dlatego, że osoba uczestnicząca w sesjach otrzymuje zadania domowe do wykonania, które są tak dobrane, by pozwalały jej rozwijać się w pożądanym kierunku. Z czym bywa najwięcej kłopotów? Najczęściej są to problemy związane z zarządzaniem pracą innych. Jeśli np. ktoś był bardzo dobrym handlowcem, nauczycielem, informatykiem, dziennikarzem i w związku z tym firma postanowiła go awansować, to osoba ta może mieć problemy z przeistoczeniem się w rolę szefa.

- Miałem okazję obserwować zmianę postawy jednego z naszych menedżerów. Po kilku spotkaniach z coachem podjął decyzję, na którą przedtem długo nie mógł się zdobyć - mówi Tomasz Kuriata, dyrektor odpowiadający za jakość obsługi klientów detalicznych w ING Banku Śląskim. Menedżer ten miał przez prawie dwa lata spore problemy z rozliczaniem sprzedawców produktów bankowych z wykonywanej przez nich pracy. A to dlatego, że wcześniej sam był sprzedawcą. Do tego stopnia identyfikował się ze swoją poprzednią rolą, że niezgadzał się przenieść do przysługującego mu po awansie gabinetu. Firmie zależało na zmianie jego postawy w taki sposób, by oprócz dobrych relacji z pracownikami zwracał też większą uwagę na egzekwowanie wyników ich pracy. Po wprowadzeniu coachingu to się udało. - Standardowe szkolenia nie są w stanie zmienić głębokiego nastawienia do jakiejś sprawy, poza tym działają na krótką metę. Natomiast spotkania z coachem wywołują pożądane rezultaty - mówi Tomasz Kuriata, który zdecydował się wysłać na kurs coachingu 12 podlegających mu menedżerów, którzy zajmują się szkoleniami pracowników banku w całym kraju.

O skuteczności coachingu przekonał się też Krzysztof Iwanów, dyrektor regionalny w Nationale Nederlanden w Poznaniu. - Udało mi się zmienić podejście do zadań wykonywanych przez pracowników, a także przygotować dla załogi plan rozwoju zawodowego - mówi. Pracownicy określili cele, które w przyszłości chcieliby osiągnąć, a potem zostały rozpisane na poszczególne etapy. - Co pewien czas w indywidualnych rozmowach będziemy monitorować, jak są one realizowane - mówi. Sam także chce za jakiś czas jeszcze raz uczestniczyć w coachingu po to, by przekonać się, czy jego osobisty plan rozwoju podąża w dobrym kierunku.


Źródło: Rzeczpospolita





Proponowane kursy / szkolenia / szkoły

Zarządzanie finansami dla niefinansistów Kraków

Młody Menedżer - zarządzanie zespołem Gdańsk

Rozmowy oceniające i inne metody zarządzania zasobami ludzkimi Warszawa

Rozmowy oceniające i inne metody zarządzania zasobami ludzkimi Kraków

Zamówienia Publiczne Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Zarządzanie zasobami ludzkimi Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Zarządzanie sobą w czasie Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Zarządzanie projektami Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Zarządzanie i kierowanie zespołem Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Zarządzanie i delegowanie zadań Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Motywacja pracowników media Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Marketing internetowy i social media Szkolenie Zamknięte Gdańsk

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji Gdańsk

Poszukiwanie i pozyskiwanie nowego klienta. Praktyczne warsztaty z elementami telefonicznego umawian Warszawa

Rozmowa oceniająca i trudne rozmowy z pracownikami Katowice

Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja Kraków

HR - czyli cHaRyzma rozpisana na narzędzia, formularze, procedury. NAJLEPSZE PRAKTYKI Kraków

Dobre motywowanie czyli jak wpływać na zaangażowanie i efektywność pracowników. Warszawa

Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja Kraków

Menadżer w nowoczesnej organizacji: delegowanie, motywowanie, rozmowy z pracownikami Poznań

Menadżer w nowoczesnej organizacji: delegowanie, motywowanie, rozmowy z pracownikami Wrocław

Skuteczne negocjacje biznesowe,czyli dlaczego tak trudno jest się nam porozumieć Wrocław

HR - czyli cHaRyzma rozpisana na narzędzia, formularze, procedury. NAJLEPSZE PRAKTYKI Warszawa

Coachingowy styl zarządzania jako skuteczne narzędzie zarządzania personelem (coaching biznesowy) Gdańsk

Rozwiązywanie konfliktów w organizacji Gdańsk

Zarządzanie płynnością finansową - warsztaty Wrocław

Zarządzanie płynnością finansową - warsztaty Kraków

Zarządzanie szkoleniami i rozwojem pracowników - czyli trening mistrzów rozwoju Kraków

Organizacja i zarządzanie współczesnymi procesami rekrutacji i selekcji.Trening mistrzów rekrutacji Kraków

Młody menadżer - jak stworzyć zwycięski zespół Kraków

Młody menadżer - jak stworzyć zwycięski zespół. Warszawa

Rozmowa oceniająca i trudne rozmowy z pracownikami Kraków

Zarządzanie finansami dla niefinansistów Wrocław

Zarządzanie konfliktem w zespole i efektywna komunikacja Katowice

Zarządzanie szkoleniami i rozwojem pracowników - czyli trening mistrzów rozwoju Kraków

Organizacja i zarządzanie współczesnymi procesami rekrutacji i selekcji.Trening mistrzów rekrutacji Warszawa

Awans na menedżera - jak sprostać wyzwaniom nowej roli. Poznań

Budowanie zespołu poprzez komunikację, pracę zespołową i relacje Gdańsk

Business Intelligence Manager , wdrażanie i wykorzystanie analityki w biznesie Warszawa

Zarządzanie finansami Rzeszów

Podstawy Zarządzania Projektami Warszawa

Młody menadżer - jak stworzyć zwycięski zespół. Katowice

Zarządzanie projektami Kraków

Bezpłatne szkolenie dla mikroprzedsiębiorców i pracowników mikroprzedsiębiorstw Lublin

Zarządzanie finansami w grupie kapitałowej Warszawa

Profesjonalny Office Manager - tajniki skutecznego zarządzania biurem Kraków

Szkolenie zarządzanie na produkcji Gdynia

Zarządzanie czasem szkolenie otwarte Gdynia


Dołącz do nas!