Czytaj także:
» Nie uszczęśliwiać na siłę! Zajęcia dodatkowe
Małgorzata Gąsecka, psycholog z poradni psychologiczno-pedagogicznej na Pradze Południe [Warszawa]
Trzy- czy czterolatek, którego chcemy zapisać do przedszkola, musi mieć pewne umiejętności, które umożliwią mu prawidłowe funkcjonowanie w grupie. Spróbujmy wypunktować te najważniejsze.
Zgłaszanie potrzeb fizjologicznych - co oczywiście nie oznacza, że dziecku nie zdarzają się "wpadki", zwłaszcza podczas leżakowania.
Umiejętność wykonywania poleceń i zdyscyplinowanie w wymiarze wymaganym przez wychowawczynie (warto jednak pamiętać, że możliwość koncentracji u maluchów nie jest długa)
Gotowość do nawiązywania kontaktów z dziećmi - oczywiście nie należy oczekiwać, że trzylatek zorganizuje grupową zabawę, ale warto sprawdzić, czy jest zainteresowany tym, co robią inne maluchy w pobliżu.
Umiejętność porozumiewania się z otoczeniem - mowa maluchów może być jeszcze bardzo niewyraźna, ale ważna jest sama chęć nawiązywania kontaktów, powiedzenia czegoś, wysłuchania.
Gotowość do uczestniczenia w zajęciach - pracach plastycznych, rytmice itp., sygnalizowanie własnych zainteresowań
Umiejętność rozpoznawania swoich rzeczy (bluzeczki, skarpetek), swojego znaczka w szatni czy w łazience. Oczywiście bardzo ważna jest też dojrzałość emocjonalna dziecka - przede wszystkim umiejętność rozstania z mamą czy tatą, a także umiejętność artykułowania własnych potrzeb (np. maluch powinien umieć powiedzieć, że coś go boli, czegoś chce, coś go niepokoi).
Źródło: Rzeczpospolita