Social learning – nauka 2.0

Social learning – nauka 2.0

Nauka w grupie nie jest niczym nowym. Jednak internet, a uściślając - serwisy społeczniościowe - stworzyły nowy trend nowoczesnego nauczania, jakim jest social learning. Dzięki temu nie odchodząc od ekranu monitora możemy wymieniać się notatkami, udzielać korepetycji, a nawet tworzyć szkolenia, na których da się zarobić.

Nauczanie społecznościowe to nic innego jak wykorzystanie wiedzy wszystkich użytkowników sieci skupionych wokół danego serwisu. Ta nowa metoda nauki opiera się na udostępnianiu oraz wykorzystaniu wiedzy poprzez aplikację Web 2.0. W Polsce jest ona raczkującym nurtem, ale bardzo dynamicznie zdobywa szeroko rozumiany rynek edukacji.

Serwisy społecznościowe zrzeszają osoby o podobnych zainteresowaniach, doświadczeniu i wiedzy. Możliwe jest to dzięki tworzeniu grup osobowych, grup tematycznych czy wątków na określony temat. Zdobywanie wiedzy poprzez social media opiera się głównie na systemie szybkich pytań i odpowiedzi, jednak powstają nowe portale, w których można tworzyć bardziej rozbudowane materiały.

Jesteś specjalistą? Zarabiaj na swej wiedzy!

Wiedza, jak każdy inny towar podlega wycenie. Na social learnigu – jako najnowszej metodzie e-learningu – możemy zarabiać tworząc własne szkolenia. Na specjalnie utworzonych do tego celu platformach, istnieje możliwość zamieszczania swoich autorskich materiałów edukacyjnych. Każdy internauta – dysponujący fachową wiedzą jest w stanie opublikować i przeznaczyć na sprzedaż dany kurs. Jego wycenę i czas trwania licencji określa sam autor. Administratorzy zaś (dbając o jakość szkoleń) oceniają wartość merytoryczną, jakościową oraz sprawdzają materiały pod względem praw autorskich, wystawiając przy tym recenzję.

Ceny kursów wynoszą zazwyczaj od kilku do nawet kilkuset złotych. Autorami szkoleń są studenci, nauczyciele, wykładowcy akademiccy czy specjaliści i dotyczą one bardzo zróżnicowanej tematyki. Narzędzia na platformach e-learningowych zapewniają tworzenie ciekawych, interaktywnych oraz przejrzystych w formie szkoleń zawierających artykuły, filmy czy testy sprawdzające wiedzę.

Wymieńmy się wiedzą

Niekoniecznie za wiedzę musimy płacić w formie pieniężnej. Możemy zastosować barter, czyli „informacje za informację”. Najczęściej z tej formy korzystają studenci, którzy wymieniają się notatkami czy kserówkami rzadkich pozycji książkowych. Jak wskazują badania Internet jest głównym źródłem wiedzy dla żaków. Z tradycyjnych książek korzysta tylko 6% z nich.

Dzięki portalom dla wymiany wiedzy, notatki mogą być archiwizowane i nie giną pośród stosu kserówek. Opracowane materiały z zajęć są katalogowane wg przedmiotu, uczelni lub nawet nazwiska wykładowcy. Dzięki zebraniu w jednym miejscu takiej ilości notatek, studenci z młodszych roczników chętnie korzystają z takich portali.

"Korki" przez Internet

Zagrożeniem social learningu jest fakt, że każdy może być ich użytkownikiem. Porada nie zawsze może być prawdziwa i merytoryczna. Jednak media społecznościowe radzą sobie i z tym problemem.

Na portalach przeznaczonych dla młodszych użytkowników można udzielać swego rodzaju korepetycji. Najbardziej rzeczowe i przydatne porady i wskazówki mogą być oceniane przez gimnazjalistów czy licealistów. Ten system pozwala zweryfikować, którzy użytkownicy rzeczywiście są pomocni i ich informacje są wartościowe. Dzięki temu powstaje ranking najbardziej pomocnych "korepetytorów".

Pracodawco, nauczaj 2.0!

Istnieją już firmy, które posiadają własne portale przeznaczone do społecznościowej nauki. W tych serwisach pracownicy mają dostęp do kursów i szkoleń oraz mogą aktywnie wymieniać się wiedzą ekspercką. Użytkownicy portalu, którymi są tylko i wyłącznie pracownicy przedsiębiorstwa, wymieniają się notatkami czy swoimi doświadczeniami zawodowymi, wzbogacając przy tym zasoby wiedzy organizacji.

Celem firmowego social learning jest przede wszystkim upowszechnienie wiedzy z danej branży, w której firma prowadzi działalność. Nie do przecenienia jest również fakt, że szeregowi pracownicy mają błyskawiczny dostęp do wiedzy i ciekawych rozwiązań, którymi podzielili się bardziej doświadczeni pracownicy czy kadra zarządzająca. Jednocześnie odbiorcy stają się nadawcami danej treści i mają wpływ na proces jej tworzenia.

Zasoby wiedzy tworzone poprzez media społecznościowe budują corporate culture (kulturę organizacji), która przyczynia się do pozytywnego wewnętrznego wizerunku firmy. Wykorzystanie nowoczesnej metody komunikacji sprzyja silniejszemu nawiązywaniu relacji międzypracowniczych, które korzystnie wpływają na wspólne realizowanie projektów.


Wg analityków nauczanie nieformalne będzie stanowiło główny trend e-learningu. Wynika to ze znaczenia jakie zyskują social media, które stają się głównymi kanałami przekazywania informacji. Należy zauważyć, że ta nowoczesna forma nauki oparta na wysoko zaawansowanej technologii, jaką jest internet nie ma miejsca bytu bez człowieka. Social learning opiera się na formułowaniu myśli, refleksji oraz wymianie poglądów.


Piotr Wiernicki edu.edu.pl



Dołącz do nas!